V rámci trendu snižování emisí výfukových plynů byl u vznětových motorů předchozích generací vyvinut způsob vstřikování nafty, označovaný jako PD (Pumpe – Düse). Dnes již není do nových motorů instalován, nicméně v provozu je stále značné množství automobilů, které systém PD používají. S tím souvisí potřeba specifických náhradních dílů pro aftermarket, jako jsou právě vačkové hřídele.

O systému Pumpe – Düse (čerpadlo – tryska)

Montážně je v hlavě válců (resp. na jednotlivých válcích v blízkosti sacích ventilů) umístěna sdružená vstřikovací jednotka – jedná se o jeden celek čerpadla a trysky. V principu jde o hydraulické pístové vstřikování paliva. Tím odpadá dřívější nutnost vysokotlakého palivového potrubí. Tryska vstřikovače rozprašuje palivo do spalovacího prostoru ve dně pístu za potřebného vysokého tlaku.

Vstřikovací jednotky jsou poháněny vačkovým hřídelem. Prostřednictvím vysokotlakového elektromagnetického ventilu je vstřik ovládán elektronickou řídící jednotkou motoru. Efektem tohoto řešení, oproti nepřímému vstřikování paliva a přímému vstřiku typu common-rail, je dosažení velmi vysokých vstřikovacích tlaků paliva (až 2 050 barů). Takto je možné lépe rozprášené palivo dopravit do válců ve větším množství. Dochází k podstatnému zvýšení výkonu a točivého momentu motoru, snížení spotřeby paliva a množství spalin – emisí ve výfukových plynech.

Pin It on Pinterest