Hrníčkové hydraulické zdvihátko ventilů je součástí rozvodového mechanismu. Pracovní plocha zdvihátka je broušená a kalená, v některých případech jsou stěny zdvihátka opatřeny (podobně jako písty) černým ochranným lakem. Přenos zdvihu vačky na dřík ventilu je prováděn prostřednictvím vahadla, příp. za pomocí kladky nebo přímo na dřík. Toto řešení je vhodné i pro vysokootáčkové motory.

Pumpe – Düse motory jsou vybaveny hrníčkovými zdvihátky v kombinaci s hydraulickým prvkem, vymezujícím ventilovou vůli. Toto konstrukční řešení se nazývá hydraulické zdvihátko. Hydraulické zdvihátko automaticky vymezuje ventilovou vůli za všech provozních režimů a značně snižuje hlučnost rozvodového mechanismu. Vše zajišťují hydraulicky ovládané teleskopické prvky, které jsou dodávány jako součást hrníčkových zdvihátek nebo samostatně. Komponenty, vymezující ventilové vůle, jsou napojeny na mazací okruh motoru. Tlakový olej z mazacího systému motoru naplní pomocí odpruženého kuličkového ventilu dutinu teleskopického válečku.

Při pohybu zdvihátka a válečku nahoru je ventil natlakován mazacím olejem a následně přímo ovládán. Při zpětném pohybu dochází k zavíráni ventilu a tlakem pružiny k zpětnému pohybu válečku – pístku. Přes kuličkový ventil se opět doplní zásobní prostor tlakovým olejem. V zásobním prostoru hydraulického prvku je labyrint, který zabraňuje odtoku oleje po vypnutí motoru. Pro režim motoru po startu (za nedostatečného tlaku mazacího oleje ) je píst tlačen slabou pružinou na dřík ventilů a tím vymezuje vůli, která je potom nulová. Tento systém vymezování ventilové vůle se lidově nazývá „hydroštel“.

Pro snížení opotřebení pracovní plochy je střed zdvihátka a vačky vzájemně mimo osu, díky čemuž dochází k otáčení zdvihátka. V servisní praxi je při opravách rozvodových mechanismů motorů nutné dbát na důslednou kontrolu opotřebení zdvihátek. Optimální stav je tehdy, když zdvihátko volně klouže vlastní hmotností směrem dolů.

Pin It on Pinterest